Hlavní stránka
Album moto

Honda CBR 1000RR

        Konečně plnohodnotný litr. Motoru zůstal lineární nárust výkonu, který je znatelně větší. S tím je spojeno výšší zahřívání (delší stání na místě neuchladí ani větrák). Jízdní vlastnosti příjemné, stabilní i v rychle jetých zatáčkách, což je zřejmě dáno perfektní funkcí elektro-hydraulického tlumiče řízení. Stříkačka nastavena dobře, startuje napoprvé při jakékoli teplotě. Schází mi varovné blinkry a ukazatel stavu paliva. Jízdní pohodlí a posez spolujezdce nehodnotím - je to sportovní mašina.
Základní parametry:

- výkon 126 kW (172 koní)/12000 ot/min
- obsah 999 cm
- max. rychlost 295 km/h

Honda CBR 929

        Po třech letech strávených na šestikile jsem zatoužil po něčem silnějším. Obsah 900 mi přišel jako rozumný kompromis mezi výkonem a cenou. U CBRka jsem zůstal, protože s šestistovkou jsem měl dobré zkoušenosti. Ale už to není cestovně sportovní mašina - má podstatně blíž k tomu sportu. A pozná to řidič i spolujezdec. Hned při prvním usednutí do sedla se projeví větší výška, při parkování se pozná menší rejd a za jízdy tvrdší tlumení a pérování. Řízení je stabilní a přesné, výkon motoru více než dostatečný a totéž se dá říci o přední brzdě (snad až příliš citlivá, ale to zřejmě půjde seřídit). Možnosti seřízení tlumičů jsou široké. Lze nastavít útlum předních i zadního tlumiče zvlášť pro stlačení i roztažení.
Základní parametry:

- výkon 109 kW (150 koní)/12000 ot/min
- obsah 929 cm
- max. rychlost 280 km/h

Honda CBR 600 F

        Chtěl jsem přejít na něco silnějšího, zvolil jsem tedy obsah 600. Na CBR padla volba především proto, že je to dobrý kompromis mezi cestovním a sportovním strojem. Motorka byla podstatně lépe ovladatelná, než předchozí GPZka. I přes větší motor je manipulace na místě snadnější. Přímá jízda je stabilní, přitom do zatáčky ji není třeba nutit. Startuje dobře za studena i za tepla. Motor naskočí vždy na první otočení klíčkem. Spotřeba paliva při cestovní jízdě je okolo 4,5 litrů, což je vzhledem k výkonu skoro 100 k velmi slušné. Zcela chybí informace o stavu hladiny paliva v nádrži. Orientace je možná jen podle ujetých kilometrů. Zato je na přístrojovce teploměr chladící kapaliny, ale prakticky jsem ho nikdy nepotřeboval, protože elektrický větrák chladí spolehlivě i při dlouhém stání na slunci s nastartovaným motorem. Ani s termostatem jsem nikdy neměl problém. Proti starší Kawasaki chybí ještě varovné blinkry a jakýkoliv odkládací prostor. Lékarničku mám pod sedlem, které ovšem není odnímatelné (musí se v případě potřeby demontovat stranovým klíčem). V provozu mě tento stroj nikdy nezklamal, jezdil jsem i v zimě. Příští stroj bude zase CBR, jen větší a novější.
Základní parametry:

- výkon 70 kW (99 koní)/13000 ot/min
- obsah 599 cm
- max. rychlost 240 km/h

Kawasaki GPZ 400R

        GPZka byla moje první skutečná mašina. S předcházející Jawkou byla nesrovnatelná. Největší rozdíl byl samozřejmě ve výkonu. Zrychlení bylo úžasné a maximální rychlost, která se blížila 200 km/h byla více než dostatečná. S její ovladatelností už to tak dobré nebylo. Přechod z naší třipade byl až nepříjemný. Byla o dost těžší a to bylo znát. Do zatáček se sklápěla nepřijemně víc, než by člověk čekal. Ani v přímé jízdě bych si netroufnul pustit řídítka. Rok výroby 1986 byl znát i na technickém stavu. Nastartovat ji za studena nebylo vůbec jednoduché. Rozsah sytiče nestačil pro teploty pod 15 st. Nastartovat na první otočení bylo možné jen za tepla. Ventilová vůle musela být seřízena alespoň jednou za sezónu. Spotřeba paliva při rozumné jízdě nepřekročila 4,5 litru. O stavu paliva v nádrži informoval ručičkový palivoměr. Světlomet byl nejen dost velký, ale také výkonný.
Základní parametry:

- výkon 43 kW (60 koní)/14000 ot/min
- obsah 399 cm
- max. rychlost 190 km/h

Jawa 350/638

        Třipade byla moje první větší mašina. Byl to typ 638 a koupil jsem ji nepojízdnou (nefunkční motor). Takže jsem začal generální opravou motoru a novým lakem. Obojí jsem si dělal sám, tak jsem se při tom docela seznámil s motorem. Ale moc platné to nebylo, protože uložení kliky je právě u typu 638 docela nešťasné, takže klepání motoru jsem po určité době zvykání začal považovat za normální. Nicméně několik sezón jsem na ni najezdil a získal takto mnoho cenných zkušeností. Když jsem si vzal sebou dostatek nářadí a náhradních dílů, tak se na ni dalo i cestovat. Časem mi ovšem začalo vadit, že japonské mašiny jsou daleko rychlejší a nemusí se u nich do nádrže přimíchávat olej. A tak přišla změna.
Základní parametry:

- výkon 17 kW (24 koní)/5000 ot/min
- obsah 349 cm
- max. rychlost 125 km/h